Székelyudvarhelyi tartózkodásom alatt a hallgatók egy igen érdekes marketing esettanulmányról számoltak be.
Adott egy ROM nevű szeletes csokoládé, amely olyan népszerű volt régebben, mint itthon most a Sport szelet, de ma már nem nagyon fogyasztják... Csomagolása a román nemzeti zászló színei. Olyan román hazai... (Megkóstoltam, nos, közel nem olyan finom, mint bármelyik szeletes csokink. Szerk.)
Majd a vezetők újrapozícionálását úgy oldották meg, hogy amerikai zászló alatt kezdték piacra dobni, így kikezdve a román nemzeti érzéseket. Iszonyat nagy felháborodást okozva ezzel, mindenféle blogbejegyezések, FB oldalak születtek, sőt egy (állítólagos) flash mob is szerveződött.
Íme az amerikai zászlajú ROM csoki reklámja.
Persze a nagy felháborodást miatt, újra átcsomagolták a csokiszeleteket, meghajoltak az emberek akarata előtt. De ekkorra már mindenki tudta mi is az a ROM csoki a régi poros ismertsége már a múlté!
Magát a kampányt a McCann Ericsson készítette, több díjra is felterjesztették. Íme a werkflim, amelyben bemutatják, milyen célok miatt, miért is használták más ország zászlaját...
Nagyon pontos tervezés mellett lehet egy ilyen kampányt lefolytatni. Itthon például nem is tudnám elképzelni... A nemzeti érzésekkel játszani nem szimpatikus dolog. Nagyot hajtottak végre ott, valóban újra román csokiként kezelték ezt a kis szelet csokit, mert ők kérték, követelték vissza, sajátjuknak érezték. Pontos tervezés és szervezés, időzítés nélkül teljesen kicsúszhatott volna eme újrapozícionálás! Még a cég imázsa is megsínylette volna! A hallgatóim nem voltak biztosak abban, hogy ez egy terv része, azt gondolták, hogy ennyire elrontani egy régi márkát! Úgy érzem még nem teljesen osztották el a kétségeket Romániában, hiába nyertek díjakat.